نماد سایت وارد کننده جی پی اس ردیاب خودرو موتورسیکلت دلتا

تاریخچه جی پی اس

تاریخچه جی پی اس

تاریخچه جی پی اس

تاریخچه جی پی اس

در این مقاله خواهین آموخت : تاریخچه جی پی اس . نحوه کار با جی پی اس . انواع جی پی اس . کاربرد جی پی اس در نقشه برداری . کاربرد جی پی اس در کشاورزی . تفاوت جی پی اس ردیاب و جی پی اس مسیریاب .

تاریخچه جی پی اس gps

اولین ماهواره جی‌پی‌اس در سال ۱۹۷۸ با موفقیت به فضا پرتاب شد. هدف اصلی و اولیه از طراحی جی‌پی‌اس، اهداف نظامی بود . اما از سال ۱۹۸۰ به بعد برای استفاده‌های غیرنظامی نیز در دسترس قرار گرفت. این سیستم در سال ۱۹۹۵ و با تکمیل تعداد ماهواره‌ها به توان پیش بینی شده نهایی خود دست یافت. افتخار اختراع این سیستم به راجر ال استون، ایوان ای گتینگ و برادفورد پارکینسون از آزمایشگاه فیزیک پیشرفته ایالات متحده تعلق دارد. پیشرفتهای تکنولوژیکی و نیازهای جدید باعث تمایل زیادی برای ارتقا و مدرنیزه کردن سیستم موجود و توسعه نسل جدید ماهواره‌ها با عنوان جی‌پی‌اس بلوک ۳ آ و نسل جدید سیستم‌های کنترل عملیاتی (OCX) شده‌اند. این تغییرات از سال ۱۹۹۸ با دستور کاخ سفید شروع شدند و در سال ۲۰۰۰ با تصویب کنگره آمریکا شروع به عملیاتی شدن کردند و در نهایت به جی‌پی‌اس ۳ خواهند انجامید.

 

ساختار جی پی اس gps

جی‌پی‌اس فعلی از سه بخش اساسی تشکیل شده‌است. این سه بخش اصلی عبارتند از:

  1. بخش فضایی
  2. بخش کنترل
  3. بخش کاربر.

قسمتهای کنترل و فضایی توسط نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا پایه‌گذاری شده و توسعه یافته‌اند و اکنون نیز به کار خود ادامه می‌دهند. امواج منتشر شده از فضا توسط ماهواره‌های جی‌پی‌اس، توسط گیرنده‌های جی‌پی‌اس دریافت می‌شوند؛ این گیرنده‌ها به وفور در اختیار انواع کاربران قرار دارند و برای محاسبه کردن موقعیت سه بعدی (طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع) محل مورد نظر و زمان به کار می‌روند.

بخش فضایی (Space Segment):

از ۲۴ تا ۳۲ ماهواره تشکیل شده‌است که در مدار میانی زمین (Medium Earth Orbit) قرار گرفته‌اند و همچنین شامل تأسیساتی هم می‌شود که برای آماده‌سازی و پرتاب آنها به کار می‌روند.

بخش کنترل (Control Segment):

از یک ایستگاه اصلی کنترل زمینی MCU) Master Control Station)، یک ایستگاه اصلی کنترل زمینی دیگر به عنوان پشتیبان، یک میزبان آنتنهای اختصاصی و اشتراکی برای سیستم و ایستگاه‌های پایش تشکیل شده‌است.

بخش کاربری (User Segment):

از صدها هزار کاربر نظامی آمریکایی و متحدان آن که از جی‌پی‌اس کد گذاری شده برای تعیین موقعیت دقیق استفاده می‌کنند و صدها میلیون کاربر مدنی، عمومی یا علمی تشکیل شده‌است که از امکانات موقعیت‌یابی استاندارد استفاده می‌کنند.

 

نحوه کار با جی پی اس

هر دستگاه gps آموزش مخصوص به خود را دارد . اگر دارنده هر یک از مدلهای جی پی اس ردیاب دلتا هستید میتوانید با ما تماس بگیرید ویا به اینجا مراجعه کنید . اگر دارنده جی پی اس مسیریاب رهیاب مارشال هستید از اینجا میتوانید آموزش لازم را ببینید . برای آشنایی با نحوه کار مسیریاب رهیاب oto5 میتوانید به اینجا مراجعه کنید . جهت یادگیری با نحوه کار جی پی اس دستی گارمین اینجا کلیک کنید .

 

انواع جی پی اس

جی پی اس را میتوان به دسته های مختلفی تقسیم کرد . مثلا جی پی اس آفلاین و جی پی اس آنلاین . همچنین میتوان از لحاظ کاربردی معمولی دسته بندی کرد . مثلا جی پی اس ردیاب و جی پی اس مسیریاب . همچنین میتوان به صورت تخصصی دسته بندی کرد مثلا :

  1. نقشه‌برداری
  2. پروژه‌های عمرانی
  3. کوهنوردی
  4. کایت‌سواری
  5. سفر در مناطق ناشناخته
  6. کشتی‌رانی
  7. قایق‌رانی
  8. عملیات نجات هنگام وقوع سیل و زلزله
  9. کنترل ترافیک
  10. تجاری
  11. ردیابی

کاربرد جی پی اس در نقشه برداری

نقشه برداری کردن و جامعه نقشه برداری یکی از اولین مزایای استفاده از سیستم GPS میباشد . این سیستم باعث افزایش چشمگیر بهره وری و در نتیجه اطلاعات دقیق تر و قابل اعتمادتر شد. امروزه GPS یک بخش حیاتی از نقشه برداری کردن و کلیه فعالیت ها در زمینه نقشه برداری، در سراسر جهان است . بر خلاف روش های معمول، نقشه برداری GPS با محدودیت هایی مانند خط دید مرئی بین ایستگاه های مطالعه محدود نیست. برای رسیدن به بالاترین سطح از دقت اکثر survey-grade receivers از دو فرکانس رادیویی GPS استفاده می کنند : L1 و L2 . در حال حاضر، هیچ سیگنال کاملا” غیر نظامی درL2 وجود ندارد، بنابراین این گیرنده ها قدرت نفوذ در یک سیگنال نظامی L2 را با استفاده از تکنیک های”بدون کد”را دارا هستند. جی پی اس لایکا و گارمین از نمونه های دستگاه نقشه برداری میباشند .

 

کاربرد جی پی اس در کشاورزی

توسعه و پیاده سازی کشاورزی صحیح یا کشاورزی سایت خاص با تلفیق سیستم تعیین موقعیت جهانی (GPS) و سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) ممکن شده است. این فن آوری ها اتصال مجموعه ای از داده ها در زمان واقعی را با اطلاعات دقیق موقعیتی قادر ساخته است . همچنین منجر به دستکاری کارآمد و تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده های جغرافیایی می شود. برنامه های کاربردی مبتنی بر GPS در یک کشاورزی صحیح و دقیق برای برنامه ریزی شده است .

کشاورزی، نقشه برداری زمین ، نمونه برداری خاک، هدایت تراکتور، پایش محصول، نرخ متغیر برنامه ها و نقشه برداری کردن محصول مورد استفاده قرار می گیرند. GPS به کشاورزان امکان کار در شرایط دیدبانی( میدان دید) کمتر مانند باران، گرد و غبار، مه و تاریکی را می دهد. مدلهای مختلف جی پی اس دستی گارمین برای استفاده در کشاورزی مناسب است . ارزانترین جی پی اس در کشاورزی ، گارمین Etrex 10 میباشد . مدلهای بیشتر را اینجا ببینید .

 

تفاوت جی پی اس ردیاب با جی پی اس مسیریاب

برای اینکه بتوانید درگ بهتری داشته باشید با یک مثال شروع میکنیم . اگر در مسافرت نیازمند یک نقشه هوشمند و سخنگو دارید بهترین راه حل استفاده از جی پی اس مسیریاب و رهیاب میباشد . اگر از سرقت خودرو نگران هستید و یا مدیر یک شرکتی هستید که قصد کنترل رانندگان را دارید بهترین گزینه استفاده از جی پی اس ردیاب میباشد . پس با داشتن مسیریاب شما از رانندگی لذت خواهید برد . و با داشتن ردیاب شما به آرامش خواهید رسید . مدلهای مختلفی از جی پی اس مسیریاب از قدیم وارد بازار ایران شده است . اما در حال حاضر بهترین جی پی اس مسیریاب رهیاب در ایران oto5 میباشد . همچنین برای جی پی اس ردیاب مدلهای مختلفی در ایران و دنیا استفاده میشود . بهترین جی پی اس ردیاب DELTAGPS میباشد . برای دانستن دلایل برتری ردیاب دلتا کلیک کنید .

 

در مقاله سعی شد به طور مختصر به تاریخچه جی پی اس پرداخته شود . در مقالات بعدی جزئیات بیشتری از تاریخچه جی پی اس خواهیم نوشت .

ردیاب دزدگیر خودرو چیست ؟

ردیاب خودرو اروپایی و آمریکایی

ردیاب دلتا مدل 203A برای استفاده خودرو و موتورسیکلت

ردیاب خودرو مجهز به دزدگیر ماهواره ای دلتا 203B+

دانستنی های مفید در مورد لاستیک خودرو

علت اصلی لاستیک سابی خودرو چیست ؟

 

 

 

 

خروج از نسخه موبایل